Selamat Datang ke Portal Rasmi

Tip menghadapi temprature kereta naik




Penjagaan sistem penyejukan adalah amat penting untuk sesebuah enjin.Enjin boleh
berlaku overheated jika suhu enjin mencecah pada paras merah di meter panel. Dan ini boleh mengakibatkan blok head bengkok,air masuk dalam sistem pelinciran dan boleh menyebabkan enjin jammed.
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ۩۩۩▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Tip menghadapi temprature kereta naik
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ۩۩۩▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Bila kita tengah drive ... Tetiba ajerr nampak meter temprature naik mendadak .. Cepat-cepatlah berhentikan kereta ditepi jalan..Buka bonet depan.. biarkan seketika enjin agak-agak sejuk.. barulah checking apa benda yang rosak...
Antara masalah yang boleh mengakibatkan High temprature ialah:
1.Air cooling Radiator kering. Radiator tersumbat.. Drain Screw Radiator loose.
2. Tidak menutup radiator cap dengan baik.
3. Sensor Temperature tak betul
4.Hos penyambung ke radiator bocor.
5.Water Pump Rosak atau tersumbat
6. Kipas radiator rosak.
7. Thermostat rosak.
_______________________________
1.Periksa Air Radiator
Pastikan tangki air sentiasa cukup dan penuh apabila membuka penutup air.. Cuba lihat air di dalam radiator pastikan tidak berkarat dan jika berkarat dan berkeladak mungkin radiator tersumbat... ni kena buat flash air tersebut dengan membuka hose bawah dan masukkan hose air dari atas dan Drain Screw Radiator dibuka.

Biarkan air memasuki dan mengalir masuk dalam enjin sehingga air karat habis keluar kesemuanya.. Kemudian pasang balik Drain Screw Radiator kembali...Isi air didalam radiator

AMARAN...Jangan membuka penutup radiator ketika panas..Biarkan dalam 1 jam tunggu sejuk dulu baru boleh membukanya..Gunakan kain yang tebal untuk membukanya..Ini bagi mengelakkan wap dan air panas tepercik pada anggota badan.. melecur beb
Pastikan tiada bocor pada radiator..jenguk pada bawah kenderaan anda.jika ada air menitis,cuba cari punca datangnya air itu..Selalunya ia datang dari Drain Screw.. atau ada kebocoran pada radiator atau pada part-part berkaitan (Tengok kat lantai atau atas jalan kalau ada bekas air menitik) ...Atau air memang dah kering kat dalam radiator tuu...
Periksa dan pastikan air dalam reserve tanki ini dalam paras antara minima dan maksima. Kena checking air yang ada.. seeloknya sebelum enjin dihidupkan.Ingat jangan melebihi paras Maksima

_______________________________
2. Periksa Pressure Cap
Periksa keadaan spring dan juga rubber seal tidak rosak.Secara teknikal cap ada tercatat suhu dan tekanan pada penutup tersebut dan cara untuk pastikan ia berfungsi dengan menekan spring tersebut ia berfungsi atau tidak

_______________________________
3.Periksa Sensor Temperature
Kadang kala masalah berlaku bila jalanraya sesak suhu enjin akan meningkat… kipas akan berfungsi apabila suhu setting tercapai.Jika pusingan kipas perlahan maka suhu didalam tangki lambat turun.Atau pun sensor ada masaalah dengan setting dan lambat cut in atau kadang kala berkemungkinan water pump impeller dah rosak.
Sensor suis ini amat penting dan jika kipas tak berpusing dan suhu enjin melebihi ¾ dari meter panel odometer..ada kemungkinan sensor ini rosak.Cara terbaik untuk test adalah dengan menggunakan screw driver atau wire ON kan Suis..tapi jgn start kenderaan anda..dan sentuh kedua dua point .Jika kipas berpusing ini bermakna sensor ini ada masalah.Disyorkan tukar baru sahaja. Kipas akan berpusing jika Thermostat Cut in..

_______________________________
4.Periksa Hose
Lihat pada hos kenderaan anda.. Jika didapati ada tanda tanda retak, koyak disyorkan tukar baru berserta dengan clip baru.Juga periksa sekali hose kecil yang menyambung dengan sistem ini. Caranya korang boleh pegang hose atas dan hose bawah jika hose atas panas dan hose bawah sejuk, ini ada kemungkinan thermostat kenderaan korang sudah karat dan jammed ( rosak). Saya nak nasihatkan kat sini simpan segulung masking tape dalam dashbord kereta... Tujuannya jika terdapat kesan bocor korang boleh tampal bocor dengan masking tape..Boleh digunakan untuk jarak yang dekat sahaja

_______________________________
5.Water pump
Periksa betul betul jika ada tanda tanda air keluar disekeliling water pump.Ada 2 sebab jika berlaku sama ada gasket bocor keluar air atau pump housing retak .Kalau ini berlaku disarankan segera tukar pump baru.Kebiasaannya mekanik akan tukar water pump sekali dengan menukar gasket

_______________________________
6.Periksa Radiator Fan
Periksa connection wire,fuse box,sensor temperature dan fan motor... Periksa kipas radiator adakah ianya berfungsi dengan baik… Bila kipas berpusing pastikan keadaan pusingan adalah normal tanpa terdengar bunyi yang abnormal.Sekiranya didapati pusingan kipas perlahan kemungkinan contact longgar atau kemungkinan carbon motor dah haus . Tetapi kalau Kipas tidak berpusing.Check dengan mengunakan test pen on your motor..pastikan ada bekalan letrik..jika kipas berpusing check pada thermostat pula takut tersumbat kot ..

_______________________________
7.Thermostat
Pemeriksaan tidak dapat dilakukan disebabkan ianya terletak didalam.Ada kes tertentu thermostat jammed boleh menyebabkan enjin overheated.Oleh itu jika ia berlaku anda boleh buka 2 nut screw dan buangkan. Tapi ini hanya bila berlakunya kes kecemasan sahaja.

Jika semua telah anda lakukan tanpa menjumpai tanda-tanda tak normal pada kereta tersebut , tapi temprature masih lagi high..maybe ada something wrong with your meter panel odometer..
Periksa cable wire yang di pasang di enjin tidak longgar atau rosak

Cuba pandu kereta pelan- pelan, dan berhenti sekejap kemudian jalan lagi sikit… berhenti sekejap kemudian jalan lagi sikit... bawalah kereta anda ke worksyop berdekatan yerr.._______________________________
PESANAN KAMI..
Kalau nak jalan jauh harus servis kereta wehh, jangan gambel sangat tau.Kang kereta tersadai tepi jalan kang... Mintak jauhhh lerr

kredit to firestartingautomobil
Share this post :
.

PENGUMUMAN

cubaanKDALAM PROSES NAIK TARAF

sembang nsocm

pengikut

 
Support : Dasar Privasi | Penafian | Hak Cipta
Copyright © 2015. NSOCM - All Rights Reserved
Template by zarrazonbiz Modified by NSOCM
Proudly powered by Blogger